Thomas Bakker - Standstill

De tentoonstelling Standstill van Thomas Bakker opende op zondag 15 april 2012.

foto(s): Angela Oostrom-Verdam

Thomas heeft als resident via het Mondriaanfonds vanaf begin maart op het IK-eiland gewerkt. De kunstenaar heeft bij deze gelegenheid ook een multiple in oplage gemaakt, genummerd en gesigneerd, die vanaf de opening te koop is.

Parallel aan deze tentoonstelling van Thomas in het K-paviljoen, is er in samenwerking met Anny De Decker in het hoekpaviljoen werk van Bernd Lohaus (Düsseldorf 1940 – Antwerpen 2010) te zien.

Bernd Lohaus was een in België levende Duitse beeldhouwer en tekenaar. Hij studeerde van 1963 tot 1966 aan de Kunstakademie Düsseldorf bij Joseph Beuys en werkte hoofdzakelijk in hout, steen en papier. De relatie tussen beeld en ruimte speelde een belangrijke rol in het werk van Lohaus, net als taal. In 1992 was zijn werk op de Documenta IX in Kassel te zien.

In 1966 trouwde hij met de Belgische kunsthistorica, critica en curator Anny De Decker. In het zelfde jaar startten zij samen de spraakmakende Antwerpse galerie Wide White Space, die in 1976 haar deuren sloot. De galerie wordt nog steeds geroemd om de kwaliteit van de exposities die er te zien waren. Vrijwel alle kunstenaars die er hun eerste kans kregen, o.a. Andre, Baselitz, Beuys, Broodthaers, Buren, Christo, Long, Nauman en Weiner, hebben internationaal naam en faam verworven.

Op de Art Cologne 2012 (nog tot 22 april as.) is er een herdenkingstentoonstelling ingericht over de Wide Withe Space. Anny De Decker ontving op 19 april 2012 in het stadhuis van Keulen alsnog de Art Cologne Preis voor haar baanbrekende werk. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat deze prijs is toegekend aan een galerie die niet meer bestaat.

Stichting IK nodigt u van harte uit om beide tentoonstellingen te bezichtigen op het IK-eiland. Dit kan t/m 29 april 2012 op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur en op afspraak.