Performance JORIS VAN DE MOORTEL op INTERSECTIONS/Art Rotterdam

Dit jaar was Art Rotterdam uitgebreid met een nieuw segment voor kunstenaarsinitiatieven en projectruimten, genaamd INTERSECTIONS. Stichting IK was vereerd met de uitnodiging om hiervoor een voorstel te doen. Een prachtige kans om IK buiten Zeeland te promoten en één van haar gastkunstenaars een mooi podium te bieden. Uiteindelijk boden 18 deelnemende organisaties in de oude, industriële werkplaats tegenover de Van Nelle Fabriek een interessante aanvulling op het commerciële aanbod van de beurs.

Onze keuze voor JORIS VAN DE MOORTEL, onze gast in 2010 op uitnodiging van Flor Bex, voormalig directeur van het Museum van Hedendaagse Kunsten in Antwerpen was snel gemaakt. Als geen ander is hij in staat om de aandacht te trekken met zijn indrukwekkende performances. Dat is wel nodig als je wilt opvallen in een drukke omgeving met duizenden mensen. Bovendien was het een treffende manier om in het kader van BESTE BUREN, het jaar van de Vlaams/Nederlandse samenwerking, te laten zien hoe vanzelfsprekend die samenwerking is voor IK. Wij zijn heel blij dat Joris dit avontuur met ons wilde aangaan.

Voor INTERSECTIONS maakte hij de installatie Wax On (Rotter). Op de openingsavond voerde hij in aanwezigheid van zo’n 250 toeschouwers samen met Jos Browne (guitar and box), Pat Browne (bas en drums), Krist Torfs (drums) en Tommy Browne (guitar), zijn Ur Gerauch Kammer Ensemble, een zinderende performance uit. Alles bij elkaar duurde het een uur. Op de foto’s een impressie.