OPENING VAN DE TENTOONSTELLING MET WERKEN UIT DE COLLECTIE KOELEGA

Bij stralende zonneschijn bezochten afgelopen zondag zo’n 150 geïnteresseerden de opening van de tentoonstelling …UITEINDELIJK WERD HET KUNST met werken uit de collectie van Ferdi Koelega.

Er waren meer dan 60 werken te zien van 29 kunstenaars. 13 van hen waren aanwezig om samen met Ferdi de expositie op het IK-eiland te openen.

Ferdi Koelega vierde deze zomer zijn 82 verjaardag. Zij passie voor kunst begon meer dan 50 jaar geleden, geïnspireerd door de radiocursus ‘Openbaar Kunstbezit.
De bedenker hiervan was de beeldhouwer JOBS WERTHEIM (1898 -1977) die met zijn concept ‘de esthetische vorming van het Nederlandse volk’ beoogde. In wekelijkse uitzendingen van 10 minuten besprak een deskundige een kunstwerk, waarvan de abonnee enkele dagen tevoren een kleurenreproductie per post had ontvangen. Met meer dan 100.000 intekenaars in Nederland en Vlaanderen waren de uitzendingen een ongekend succes.

Men kan Ferdi Koelga nog steeds in het hele land tegen komen bij opening in galerieën en musea en hij verzamelt nog altijd.