Karolien Hamers / Nicolas Baeyens - Les Seuls

les seuls

Curator Flor Bex presenteerde – als laatste tentoonstelling van zijn drieluik – de Belgische beeldend kunstenaars Karolien Hamers en Nicolas Baeyens. Zij realiseerden gedurende een werkperiode op het IK-eiland nieuw werk.

foto(s): Piet Dieleman

Flor Bex zal het werk van Karolien Hamers en Nicolas Baeyens toelichten. Naar aanleiding van LES SEULS wordt een multiplereeks met een oplage van 10 exemplaren uitgegeven. Deze multiples zijn vanaf de opening bij StichtingIK verkrijgbaar (prijslijst (pdf)).

Nicolas Baeyens (°1980, Bonheiden, België, woont en werkt in Antwerpen) is een jonge beeldhouwer die werkzaam is als assistent Beeldhouwen aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Zijn werk bestaat voornamelijk uit geslagen metalen sculpturen, videowerk en tekeningen, die als installatie dialectisch omgaan met het veld waarin ze ontstaan. Voor deze tentoonstelling creeërde hij een loden sculptuur in combinatie met de video “2minutenIK ”. Zijn werk handelt over de maakbaarheid van de mens en zijn nood tot differentiatie.

Karolien Hamers (°1982, Genk, België, woont en werkt in Antwerpen) is eveneens een beeld- houwster. Ze bewerkt voornamelijk hout tot grote structuren en installaties die volledige ruimtes kunnen invullen. Thema’s die in haar werk steeds terug komen zijn onder meer: migratie, uit- tocht en beloofde land, volksverhuizingen, begin-einde van ‘beschaving’. Floris Schillebeeckx vatte haar thematiek als volgt samen:”Wij zijn niet aangekomen. Het is de hoogmoed van het vooruitgangsoptimisme met de zogenaamde verworven zekerheden van de West-Europeaan die in vraag gesteld moet worden.”

Flor Bex (°1937), o.m. eredirecteur van het MUHKA in Antwerpen en is eigenaar van Bex Art Consult bvba.

Stichting IK (°2006) hanteert het concept kunstenaars, op voorstel van een door de stichting benoemde curator, gedurende een werkperiode op het IK-eiland een presentatie van hun werk te laten maken.
Met dank aan: Provincie Zeeland en Gemeente Vlissingen