Between Act and Protest

The Making of Political textile or Making Textile Political

By: Remco Torenbosch

Ik-paviljoen, 27 november – 25 december, zaterdag en zondag 12:00 – 17:00
Opening 27 november 2011 16:00

In deze tentoonstelling toont Remco Torenbosch het resultaat van het twee maanden durend verblijf in het IK Paviljoen te Oost-Souburg.

foto(s): Remco Torenbosch

De machinale monochromen (Protest Document; conceptualization in analytical philosophy on history and present, textile version, A, B, 2011) die in de perspex frames zijn gepresenteerd bestaan uit twee identiek op maat gevouwen stukken katoen afkomstig uit de tent industrie. Dit desbetreffende materiaal neemt sinds het laatste decennium een prominente plaats in tijdens protesten- en demonstratiekampen zoals op het Puerta del Sol in Madrid, op het Tahrirplein in Caïro en tijdens de wereldwijd opererende Occupy Movement. Het tentdoek is hier ontdaan van zijn functionele ornamenten als stiksels en ritssluitingen waardoor de tentdelen worden teruggebracht naar hun oorspronkelijk vorm als stofstaal. Door deze handeling bevinden de materialen zich in een tussenstadium van functie en actie; wat eerder een tent was kan nu een vaandel of spandoek worden, gepresenteerd worden als politiek object/document of gewoon stof blijven. Torenbosch is bij deze vertalingen vooral geïnteresseerd in het documenteren van het textiel als object welke normaliter een directe verbinding aangaat met het mobiele, performatieve karakter waarover ook het protest beschikt.

Flyer Remco Torenbosch

Binnen zijn werk verkent Torenbosch de territoria rond het gevonden object, de productie en het gefabriceerde. Zijn werk lijkt geladen met de mythen van het modernisme door zijn zuiverheidswetten, zijn verlangen naar transcendentie en zijn optimistische geloof in het utopische potentieel van vrijheid. Tegelijkertijd brengt het de absurditeit van deze begrippen aan het licht. Op een bijna mechanische wijze ontleed Torenbosch het kadaver van het modernisme dat zijn onschuld heeft verloren.

In deze tentoonstelling zijn de werken het ene moment gereduceerd tot op het bot en op het andere moment uitgesproken vanuit een diversiteit aan informatie. Deze soms letterlijke verwevenheid heeft Torenbosch vertaald naar de functie en macht van textiel binnen de verschillende en vaak parallelle maatschappijen. De diversiteit aan informatie is terug te vinden in de objectvormen als twee bedrukte vlaggen (Archived Manifesto Flags A, B, 2011) en de twee type verzamelboxen (Encyclopedia I, 2011 en Encyclopedia edition A, I, II, III, IV, AP, 2011). De gecomprimeerde inhoud van Encyclopedia toont fotokopieën van schetsen en aantekeningen van eerdere projecten, performances of lezingen. Ook bevinden zich in de dozen diverse materiaal stalen, delen van geselecteerde manifesten plus een aantal prints van productie foto’s die tevens als high res. op een DVD zijn bijgevoegd. Voor Stichting IK maakte Torenbosch een multiple in een kleine oplage (Encyclopedia edition A, I, II, III, IV, AP, 2011).

Remco Torenbosch (1982) studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan de Universität der Künste in Berlijn. Zijn werk is zowel nationaal als internationaal te zien geweest bij o.a. Stroom Den Haag, Kunstraum Innsbruck en zal vanaf 14 januari 2012 te zien zijn in de groepstentoonstelling Herfsttij van het modernisme in De Vleeshal te Middelburg. 

Het verblijf in het IK Paviljoen is mede mogelijk gemaakt door het Fonds BKVB.