CITIES OF DESIRE (please scroll down for English version)

Stichting IK nodigt U uit voor de opening van de eindpresentatie Cities Of Desire van Tanja Engelberts (1987) op zondag, 18 december 2016 om 12 uur.
De barre omstandigheden op de Noordzee maken de boorplatformen een symbool van de menselijke overwinning op de natuur. Artificiële steden van staal en beton in een ogenschijnlijk lege zee. Ze laten veel aan de verbeelding over.
Voordat Tanja aan haar artist-in-residence bij Stichting IK begon, kreeg ze de kans om twee weken op onderhoudsschip De Kroonborg mee te varen. In Cities of Desire legt Tanja deze ervaring vast. Ze onderzoekt de perceptie van dit industriële landschap door middel van fotografie en materialiteit.

Bij deze expositie organiseert Tanja op zondag 15 januari 2017 om 14 uur het symposium 500 meter ver. Deze naam is een afgeleide van de nautische wet. Die verbiedt schepen om dichter dan 500 meter van een boor- of productieplatform te varen. Ook is het symbolisch voor het gegeven dat we als buitenstaander de platforms nooit bereiken. Maar samen met onder anderen Sybe Visser (Swift Drilling) en Esther van Duin, neurowetenschapper (PhD) zullen we deze afstand gebruiken om te reflecteren en discussiëren over de offshore-industrie in de Noordzee. Aanmelden graag via ik@stichtingik.nl.

De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met zondag 15 januari 2017 op zaterdagen en zondagen tussen 12 en 17 uur en op afspraak.

Datum symposium gewijzigd !
Om organisatorische redenen vindt het symposium – in tegenstelling tot de eerdere vermelding op de papieren uitnodigingskaart – niet op 8 januari, maar ˜op zondag 15 januari 2017 om 14 uur˜ plaats.

****

IK Foundation cordially invites you to the opening of the final presentation Cities Of Desire of Tanja Engelberts (1987) on Sunday 18 December 2016 at 12 P.M.
The harsh conditions on the North Sea make the offshore industry almost the ultimate symbol of man overcoming nature. Artificial cities of concrete and metal in an apparently empty sea. They leave a lot to the imagination.
Before Tanja started her artist-in-residence at the IK Foundation, she had the opportunity to sail two weeks with the maintenance ship Kroonborg. Cities of Desire, captures Tanja Engelberts experiences with offshore life. She explores new ways of communicating the perception of landscape through photography and materiality.

The exhibition is accompanied by 500 metres afar, a mini symposium on Sunday 15 January 2017 at 14 P.M. This name is a derivative of the nautical law. Which prohibits ships to sail closer than 500 meters from a drilling or production platform. It is also symbolic of the fact that we as an outsider never reach the platforms. But along with i.a. Sybe Visser (Swift Drilling) and Esther van Duin, neuroscientist (PhD), we will use this distance to reflect and discuss the offshore industry in the North Sea. Please register via ik@stichtingik.nl.

The exhibition is open until Sunday, January 15, 2017 on Saturdays and Sundays between 12 and 17 hours and by appointment.